- KLANTENANALYSE
Hoe een bestaand klantenbestand voor de passende focus gaat zorgen
Cijfers laten zien dat bij organisaties 80% van de toekomstige inkomsten afkomstig zijn van slechts 20% van de bestaande klanten. Goed dus om na te gaan hoe er nog meer uit die bestaande klanten te halen is. Wij vertellen je alles wat je moet weten over een klantenanalyse.
- stappen
- energie
De vaak nog ongekende waarde van data
Toch valt er veel meer af te leiden uit een bestaand klantenbestand. Zo vertelt het zelfs meer over toekomstige klanten. In de afgelopen jaren hebben we naar een enorme hoeveelheid klantdata gekeken. Dit heeft ons geleerd welke verbanden er gelegd kunnen worden tussen ogenschijnlijk weinigzeggende informatie als bijvoorbeeld de adresgegevens van klanten en de waarde die deze informatie voor een onderneming kan hebben.
- concept
- eenvoud
- kracht
Het effect voor marketing & sales
Voorbeeld: Wanneer een bedrijf op basis van globale informatie over de klanten de Benelux als zijn markt beschouwt, dan is het aannemelijk dat marketing & sales uitgaven daarop zijn ingezet. Uit een nadere analyse blijkt echter dat 99% van de klanten binnen een straal van 75 km van het kantoor vandaan zitten en dat het bedrijf binnen die straal slechts een bescheiden marktaandeel heeft. Met dat inzicht komt een bedrijf qua marketing & sales uitgaven waarschijnlijk tot hele andere keuzes. Kortom: er is veel meer te ontdekken aan de hand van je eigen klantenbestand.
Het resultaat van de klantenanalyse
- Uit de analyse komt naar voren dat aan een bepaalde klantgroep nog niet het volledige aanbod wordt geleverd. Resultaat: Deze klantengroep kan nu actief benaderd worden. Ook kan het betreffende aanbod aan beduidend meer klanten geleverd worden.
- Je krijgt concrete aanwijzingen om een doelgroep verder aan te scherpen. Resultaat: Hiermee kan tot wel 50% bespaard worden op marketinguitgaven of eenzelfde budget op een veel effectievere manier worden ingezet.
- Overeenkomstige behoeften van je klanten komen in beeld. Resultaat: Het geeft je belangrijke informatie voor het stellen van prioriteiten bij de verdere ontwikkeling van het productenaanbod.
- Alle klanten opnieuw in beeld. Resultaat: Aan ‘vergeten’ klanten wordt weer aandacht besteed, waarmee deze behouden blijven en de winstgevendheid zodoende aanzienlijk verhoogd wordt.
- Gelijkenis
- perspectief
Met de voorspellende waarde van een bestaand klantenbestand als bonus
Zoals inlichtingendiensten eigenschappen onderzoeken om de potentie van mensen te beoordelen, zo analyseer ik kenmerken om tot een profiel te komen van de meest kansrijke, toekomstige klanten.
Speciaal voor mijn klanten* heb ik een aanpak ontwikkeld die concrete aanwijzingen oplevert waarmee zij direct hun voordeel kunnen doen. Mijn aanpak baseert zich op de binnen accountmanagement gebruikelijke manier om verkoopkansen te kwalificeren aan de hand van gegevens van een prospect.
* Mijn klanten: een diversiteit aan bedrijven die zaken doen met andere bedrijven en met tussen de 20-200 medewerkers
Waarom Eleven Effect
Waarom
eleveneffect
Dynamiek in de organisatie
Door als vindingrijke sparringpartner te vertellen waar het op staat, ontstaat een frisse blik die organisaties in beweging brengt.
Partner om op te bouwen
Door deugdelijke afspraken te maken en deze blijvend na te komen, weten organisaties altijd waar zij aan toe zijn.
Inzicht en overzicht in het werk
Door overzicht te creëren, wordt de waarde zichtbaar van een georganiseerde manier van werken. Zo gaan organisaties opgeruimd en met meer oog voor klanten aan de slag.
Haal meer uit je relaties
Door het verschil te maken tussen klantvriendelijk (praktisch en reactief) en klantgericht (strategisch en proactief) komen organisaties tot een ontwikkeling die zorgt voor méér met dezelfde relaties.
Fundament leggen met bruikbare oplossingen
Door zakelijke intuïtie te verbinden aan snel kennis vergaren worden interessante ideeën geopperd om, mét onderbouwing, knopen door te hakken. Op die manier ontstaat ook visie en worden de lijnen voor komende periode uitgezet
Voor marktbewerking met het verlangde resultaat
Door de uitgekiende werkwijze is dit resultaat voor organisaties in de volgende branches al tot stand gebracht; informatietechnologie, logistiek kantoorbenodigdheden, telecommunicatie, uitgeverijen en voedingsmiddelen & dranken
Nieuws van Eleven Effect
17 november 2021
- Klantcase
Klantcase: Oxineo
3 november 2021
- Klantcase
Klantcase: MoreThanJustICT
15 september 2021
- Kennis
Meer omzet uit bestaande klanten: dat kan!
8 juni 2021
- Kennis
Bezoek aan MBO Utrecht: Inspiratie voor én door studenten
7 maart 2021
- Klantcase
Klantcase: Het ontstaan van Clixz
20 februari 2021
- Whitepaper
Het einde van oplossingen verkopen
15 februari 2021
- Kennis
Hoe een bestaand klantenbestand voor de passende focus gaat zorgen
29 januari 2021
- Kennis
Resultaatgericht werken met een coach
7 januari 2021
- Kennis
Waarom een plan meer is dan een document dat in een la verdwijnt
- Management
- Advisor
Ralph Opperman

- leidingnemende
- bedenker
- relatieman
Ralph Opperman
De man achter Eleven Effect is Ralph Opperman (1970). Sinds 1993 is hij zowel in loondienst als zelfstandig werkzaam in Commercieel Management, Business Development en Relatiebeheer. Sinds 2013 verdiept Ralph zich intensief in Account Based Development voor het MKB. Ralph Opperman helpt je, adviseert, organiseert. Hij opent deuren die voor jouw bedrijf gesloten blijven.
Opdrachtgevers








Laten we kennis maken
Ben jij benieuwd wat ook jij nog meer kunt halen uit je bestaande klantenbestand? Wil je weten hoe een marktbewerkingsplan uitkomst kan bieden? Of wil je weten wat Eleven Effect voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.