Hoe een bestaand klantenbestand voor de passende focus gaat zorgen

Cijfers laten zien dat bij organisaties 80% van de toekomstige inkomsten afkomstig zijn van slechts 20% van de bestaande klanten. Goed dus om na te gaan hoe er nog meer uit die bestaande klanten te halen is. Wij vertellen je alles wat je moet weten over een klantenanalyse.

De vaak nog ongekende waarde van data

Toch valt er veel meer af te leiden uit een bestaand klantenbestand. Zo vertelt het zelfs meer over toekomstige klanten. In de afgelopen jaren hebben we naar een enorme hoeveelheid klantdata gekeken. Dit heeft ons geleerd welke verbanden er gelegd kunnen worden tussen ogenschijnlijk weinigzeggende informatie als bijvoorbeeld de adresgegevens van klanten en de waarde die deze informatie voor een onderneming kan hebben.

Het effect voor marketing & sales

Voorbeeld: Wanneer een bedrijf op basis van globale informatie over de klanten de Benelux als zijn markt beschouwt, dan is het aannemelijk dat marketing & sales uitgaven daarop zijn ingezet. Uit een nadere analyse blijkt echter dat 99% van de klanten binnen een straal van 75 km van het kantoor vandaan zitten en dat het bedrijf binnen die straal slechts een bescheiden marktaandeel heeft. Met dat inzicht komt een bedrijf qua marketing & sales uitgaven waarschijnlijk tot hele andere keuzes. Kortom: er is veel meer te ontdekken aan de hand van je eigen klantenbestand.

Het resultaat van de klantenanalyse

Met de voorspellende waarde van een bestaand klantenbestand als bonus

Zoals inlichtingendiensten eigenschappen onderzoeken om de potentie van mensen te beoordelen, zo analyseer ik kenmerken om tot een profiel te komen van de meest kansrijke, toekomstige klanten.

Speciaal voor mijn klanten* heb ik een aanpak ontwikkeld die concrete aanwijzingen oplevert waarmee zij direct hun voordeel kunnen doen. Mijn aanpak baseert zich op de binnen accountmanagement gebruikelijke manier om verkoopkansen te kwalificeren aan de hand van gegevens van een prospect.

* Mijn klanten: een diversiteit aan bedrijven die zaken doen met andere bedrijven en met tussen de 20-200 medewerkers

Waarom Eleven Effect

Waarom
eleveneffect

Haal meer uit
je relaties

Door het verschil te maken tussen klantvriendelijk en klantgericht komen organisaties tot een ontwikkeling die zorgt voor méér met dezelfde relaties.

Dynamiek in
de organisatie

Door als vindingrijke sparringpartner te vertellen waar het op staat, ontstaat een frisse blik die organisaties in beweging brengt.

Inzicht en overzicht
in het werk

Door overzicht te creëren, wordt de waarde zichtbaar van een georganiseerde manier van werken. Zo kun je met meer oog voor klanten aan de slag.

Dynamiek in de organisatie

Door als vindingrijke sparringpartner te vertellen waar het op staat, ontstaat een frisse blik die organisaties in beweging brengt.

Partner om op te bouwen

Door deugdelijke afspraken te maken en deze blijvend na te komen, weten organisaties altijd waar zij aan toe zijn.

Inzicht en overzicht in het werk

Door overzicht te creëren, wordt de waarde zichtbaar van een georganiseerde manier van werken. Zo gaan organisaties opgeruimd en met meer oog voor klanten aan de slag.

Haal meer uit je relaties

Door het verschil te maken tussen klantvriendelijk (praktisch en reactief) en klantgericht (strategisch en proactief) komen organisaties tot een ontwikkeling die zorgt voor méér met dezelfde relaties.

Fundament leggen met bruikbare oplossingen

Door zakelijke intuïtie te verbinden aan snel kennis vergaren worden interessante ideeën geopperd om, mét onderbouwing, knopen door te hakken. Op die manier ontstaat ook visie en worden de lijnen voor komende periode uitgezet

Voor marktbewerking met het verlangde resultaat

Door de uitgekiende werkwijze is dit resultaat voor organisaties in de volgende branches al tot stand gebracht; informatietechnologie, logistiek kantoorbenodigdheden, telecommunicatie, uitgeverijen en voedingsmiddelen & dranken

Nieuws van Eleven Effect

15 september 2021

Meer omzet uit bestaande klanten: dat kan!

Omzet wordt vaak gezocht bij nieuwe klanten, maar dat kan ook anders en makkelijker! Je krijgt al omzet vanuit je bestaande klanten en daar is nog meer te halen. Deze klanten zijn al binnen bij je en deze klanten ken je al.

10 augustus 2021

Klantcase: Kwaliteit leads voor Pocos

Vanuit bestaande klanten en leads merkte Pocos dat ze hier meer uit konden halen. Niet door lukraak te schieten, maar door juist de rijpe appels te plukken in de markt.

8 juni 2021

Bezoek aan MBO Utrecht: Inspiratie voor én door studenten

Afgelopen donderdag bracht ik op uitnodiging een buitengewoon leerzaam en inspirerend bezoek aan MBO Utrecht.

7 maart 2021

Klantcase: Het ontstaan van Clixz

De vraag die op tafel lag: hoe zorgt IT&P Consultancy ervoor dat aan de voorkant beter duidelijk is waar de organisatie voor staat en de kans daarmee groter wordt op een match tussen markt en onderneming.

20 februari 2021

Het einde van oplossingen verkopen

Het oude draaiboek werkt niet meer. Topverkopers proberen nu bij organisaties hun huidige manier van zaken doen op zijn kop te zetten.

15 februari 2021

Hoe een bestaand klantenbestand voor de passende focus gaat zorgen

Cijfers laten zien dat bij organisaties 80% van de toekomstige inkomsten afkomstig zijn van slechts 20% van de bestaande klanten. Goed dus om na te gaan hoe er nog meer uit die bestaande klanten te halen is.

29 januari 2021

Resultaatgericht werken met een coach

Voor het behalen van resultaat is alléén een plan met duidelijke structuren, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden niet voldoende. Een plan is slechts een ‘hard’ onderdeel van wat er in zijn geheel nodig is.

7 januari 2021

Waarom een plan meer is dan een document dat in een la verdwijnt

Regelmatig hebben we organisaties gezien die vooral leefden bij de waan van de dag. Hierdoor was bij die organisaties een situatie ontstaan van overleven in plaats van ontwikkeling en groei. Om dit te doorbreken biedt een plan uitkomst: een plan biedt overzicht om weer tot nieuw leven te komen.
Vorige
Volgende

Ralph Opperman

Ralph Opperman

De man achter Eleven Effect is Ralph Opperman (1970). Sinds 1993 is hij zowel in loondienst als zelfstandig werkzaam in Commercieel Management, Business Development en Relatiebeheer. Sinds 2013 verdiept Ralph zich intensief in Account Based Development voor het MKB. Ralph Opperman helpt je, adviseert, organiseert. Hij opent deuren die voor jouw bedrijf gesloten blijven.

Opdrachtgevers

Laten we kennis maken

Ben jij benieuwd wat ook jij nog meer kunt halen uit je bestaande klantenbestand? Wil je weten hoe een marktbewerkingsplan uitkomst kan bieden? Of wil je weten wat Eleven Effect voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op. 

Bel of mail ons